חינוך חברתי באשדוד – תיכון עמל יעד טכנולוגי
על פי תפיסת החינוך החברתי, בית הספר הוא גורם מרכזי ושותף משמעותי בעיצוב פני החברה והמדינה. על בית הספר מוטלת האחריות לסייע לתלמידים בעיצוב זהותם ותפיסת עולמם החברתית, הערכית והמוסרית, המבוססת על תרבות חיים רבת אופקים, רגישה לסבל הזולת ולעקרונות הצדק החברתי, כל זאת מתוך תחושת שייכות ומעורבות של התלמידים במורשתם, במשפחתם, בקהילתם, בחברה הישראלית והאנושית בכללותה.
הגדרה של החינוך החברתי
החינוך החברתי הינו מכלול פעולות חינוכיות היוצרות את האקלים והתנאים הדרושים לפיתוח התנהגות ערכית של היחיד, מתוך הכרת החברה, קבלתה, שותפות ומעורבות בה למען קידומה. הנושאים בהם עוסק החינוך החברתי: חינוך לאחריות, טיפוח יחסי הגומלין בין הפרט והחברה, פיתוח וטיפוח מנהיגות, עיסוק באקטואליה, מניעת אלימות, חינוך לאזרחות ועוד.
מטרות החינוך החברתי
– פיתוח את אישיותו של התלמיד, כישרונותיו, תחומי התעניינות באופן שיביא למיצוי היכולות שלו בתחומים לימודיים וחברתיים.
– פיתוח יכולות חברתיות להגברת תחושת שייכות ומעורבות לאחריות לקבוצה ולקהילת ביה”ס.
– סיוע לתלמיד לגבש לעצמו סולם ערכים שיאפשר לו לקבל הכרעות חשובות בחיים.
– עידוד יוזמה, התנדבות ותרומה לקהילה. חינוך לנטילת אחריות במילוי תפקידים בקהילה בי חי התלמיד.
– טיפוח זהות יהודית המושתתת על המורשת היהודית המשותפת. הזדהות עם סמלים ואירועים על ציר לוח השנה העברי.
– טיפוח הזדהות עם ערכי מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. חינוך למחויבות לשמור על קיומה ובטחונה תוך נכונות למעורבות בנעשה בה.
אמצעים להשגת המטרות
– מועצת תלמידים (קבוצת הנהגה) – הגברת המעורבות, השותפות והאחריות של התלמידים בחיי בית הספר בתהליך קבלת החלטות ומימושן.
– חינוך לאזרחות ולסובלנות במדינה דמוקרטית – הכרת ערכי הדמוקרטיה ופיתוח נורמות חברתיות שמממשות ערכים אלה הלכה למעשה באמצעות תקנות בית הספר, עידוד פעילות התנדבותית, עיסוק בנושא רצח רבין – “לא לאלימות, כן להידברות וסבלנות” ועוד.
– טיולים – הכרת הארץ במטרה לחזק את הקשר לארץ ישראל ולמדינת ישראל לעם היהודי ולעיר ירושלים כחלק מפעילות חווייתית/לימודית התורמת לגיבוש חברתי.
– פעילות משותפת עם תחום הייעוץ – כישורי חיים, מניעת עישון, מניעת אלימות, התבגרות, חברות, שיפור כושר למידה, מניעת שימוש בסמים ואלכוהול, חינוך מיני, הכנה לצה”ל, חרדת בחינות, מניעת תאונות דרכים, שיעורי חינוך.
– פעילות גיבוש – הגברת תחושת הזהות והשייכות של התלמידים לבית הספר מחוץ למסגרת הלימודים. ימי גיבוש, מסיבות בית ספריות וכדומה.
– העשרה תרבותית – ביקור בקולנוע, במוזיאון להנצחת השואה, הצגה ערכית בנושאים שונים.
– אקטואליה – הגברת המודעות והמעורבות לנעשה בארץ ובעולם במסגרת שיעורי חינוך, הרצאות ולוחות גיר.
– פיתוח כישרונות – פיתוח כישרונות בתחומים שונים: להקת זמר, קטרגל, כדורגל ומחול.
– מורשת (חגים, מועדים וימי זיכרון) – פיתוח זהות יהודית במסגרת שיעורי חינוך, טקסים, הרצאות וכדומה.
מעורבות בקהילה ועזרה לזולת – פיתוח מודעות ומעורבות בנעשה בקהילה ולקיחת אחריות, התנדבות בבית אבות, חלוקת תפוח בדבש לראש השנה והתנדבות תלמידי עיצוב שיער, תספורות לקשישים, “מתן בסתר”.
נשמע מעניין?